Geçmişten Günümüze Starbucks Kahve Zinciri

Dünyanın en büyük şirketlerinden biri olan Starbucks, yaklaşık 24.000 lokasyonda hizmet veren bir kahve şirketidir. Starbucks kahveleri ve mekan tasarımı ile ünlü olmasının yanı sıra, kahve ekipmanları da satıyor.

1971 yılında Amerika’da kurulan şirket, aradan geçen 45 yılda bir dünya markası haline gelmeyi başarmış. Gelin Starbucks kahvenin hikayesine hep birlikte bakalım.

Kahve Deneyimini Değiştiren Marka: Starbucks

Starbucks, kahveleri ile dünya genelindeki kahve kültürünü değiştiren en önemli ikinci dalga markalardan biri olarak 1971 yılında Washington’da kuruldu.

Bilmeyenler için ikinci dalga kahve, özel kahve çekirdeklerinin ve roasting tekniklerinin kullanıldığı ve kahve içimini daha keyifli hale getiren akımdır.

Birinci dalga kahvede ürün odaklı pazarlama ve ihtiyaç yaratma çalışmaları yapılırken, ikinci dalga kahveler için kahve çekirdeğinin kaynağı ve kullanılan teknikler daha ön planda tutulur. Kahve severlerin yakından takip ettiği bu akımlar, üçüncü nesil kahve ile pekişti. Dördüncü dalganın ise ne olacağı henüz bilinmiyor.

starbucks kahve, kahve tarihi, starbucks kahve zinciri hikayesi, elinde kahve tutan adam

İkinci dalga akımının yaratıcıları arasında gösterilen Starbucks kahve, kendisine California’da bulunan Peet’s Coffee isimli kahve dükkanını örnek aldı. Taze kavrulmuş kahve alanında uzmanlaşmaya odaklanan marka, 2000 yılında 2.000 lokasyonda hizmet vermeyi hedefledi.

Jerry Baldwin, Zev Siegl ve Gordon Baker markanın kurucuları olmalarının yanı sıra, aynı zamanda yakın arkadaşlar. Taze kavrulmuş çekirdek kullanma konusunda oldukça tutkulu olan ortaklar, Pazarlama Direktörü olarak aralarına katılan Howard Schultz’un önerisi olan demlenmiş kahve içerikli içecek fikrini reddeder. Ekiple yollarını ayıran Schultz, kendi markası olan Il Giornale Coffee’yi kurar ve oldukça başarılı olur.

Starbucks, ”Kahve” ile Birleşti

1984 yılında kurucu ortaklar, bir zamanlar kendilerine rol model olarak belirledikleri Peet’s Coffee’yi satın alırlar. Ancak Amerika’da kahve satışları düşüştedir ve Starbucks kahve, yalnızca altı mağaza ile hizmet vermeye devam etmektedir.

1987 yılı geldiğinde ise Schultz, Starbucks’ı 3.8 milyon Amerikan Doları karşılığında satın alır. Daha hızlı büyüme yakalamak amacıyla kendi kahve markası ile Starbucks ismini birleştiren Schultz, inanılmazı başarır ve her gün yeni bir mağaza açarak 2000 yılında 3.000 lokasyona ulaşmış bir marka yaratır.

starbucks kahve, kahve tarihi, starbucks kahve zinciri hikayesi

1994’te The Coffee Connection markasının satın alınmasıyla birlikte listeye eklenen “Frappuccino”, 2012 yılına gelindiğinde Starbucks kahveye yıllık 2 milyar dolarlık satış getirecektir.

2008 yılında menüye eklenen düşük kalorili içecekler ile daha da geniş bir müşteri kitlesine ulaşmayı başaran markanın yıllık satışlarının 2015’te 19 milyar doların üzerinde olduğu biliniyor.

Starbucks Menüsünün Dünü ve Bugünü

Hayatına taze kavrulmuş kahve satarak başlayan Starbucks kahve, 1986 yılında el değiştirmesinden hemen önce espresso satışına başladı.

starbucks kahve, kahve tarihi, starbucks kahve zinciri hikayesi, masada duran starbucks kahveler

Schultz tarafından satın alınmasının üzerine büyük menü değişiklikleri yaşayan markada;

  • The Coffee Connection markasının katılmasıyla tüm hakları alınan Frappuccino içecekler (1995)
  • Tükettiği ürünlerdeki kalori miktarına dikkat eden müşteriler için düşük kalorili ve yağsız sütle hazırlanan içecekler, tatlandırıcı seçenekleri ve özel hazırlanmış şuruplar (2008)
  • Salata ve pişirilmiş tatlılar (2009)
  • VIA Ready Brew ürünleri (2009)
  • Amerika’da yer alan seçili mağazalarında bira ve şarap (2010)
  • Starbucks Refreshers ismi ile kahve bazlı meyveli içecekler (2012)
  • Fizzio isimli gazlı içecekler (2014)
  • Hindistan Cevizi sütü kullanılarak hazırlanmış içecekler (2015)

menüye eklenen ürünler arasında. Marka aynı zamanda 2017 yılının Mart ayında yaptığı açıklamada, Seattle’da bulunan tesislerinde hazırlanan ve kahve çekirdeklerinin viski içerisinde dinlendirilmesi ile hazırlanacak olan yeni bir içecek hazırlayacağını duyurdu. Ancak bu ürünün ülkemizdeki lokasyonlarda satışa sunulacağı düşünülmüyor.

Marka yıllar içerisinde çay ve diğer içeceklerin de satışına başladı. Kahve yapımında kullanılan makine ve malzemelerin de satışını gerçekleştiren Starbucks kahve, buradan da ciddi bir gelir elde ediyor.

Starbucks Kahve Logosunun Değişimi

Dünyanın en bilindik logolarından biri olan Starbucks logosu, seneler içerisinde bazı değişimler geçirdi. Markanın ilk logosu, bugün kullanılandan farklı olarak kahverengi olarak hazırlandı.

Logoda, kahverengi bir halka içerisinde Yunan mitolojisinden çift kuyruklu denizkızı Siren yer alıyor. Halkanın üst kısmında Starbucks, alt kısmında ise “Coffee – Tea – Spices” yazıları bulunuyor. Logoda kullanılan Siren sembolü, üst kısmı tamamen çıplak ve iki kuyruğu da görülebilir şekilde yerleştiriliyor.

starbucks kahve, starbucks logosu

1987’de yapılan ilk değişiklikte, logodaki ana renk yeşil ile değiştirildi ve Sirenin göğüsleri saçları ile gizlendi. Saçların uzatılmış olmasına rağmen yalnızca göğüs kısmının gizlendiği ve bel kısmının çıplak olarak bırakıldığı biliniyor. Kuyrukların uç kısımları az da olsa kesilmiş şekilde yer aldı.

1992 yılında yapılan ikinci değişiklik, logodaki en büyük değişimleri beraberinde getirdi. Siren sembolü büyütüldü ve bir resimden ziyade ikonu andırması sağlandı. Saçların daha da uzatılması, bel ve göğüs bölgesinin tamamen çıkartılması ve kuyruk yerine yalnızca ufak birkaç tasarım kullanılması yapılan değişiklikler arasında.

2011 yılındaki son değişiklikle logoda kullanılan halka kaldırıldı ve yalnızca Siren sembolü logo olarak kullanılmaya başlandı. Halkalı logoda kullanılan siyah yerine yeşil ve beyaz renkler kullanıldı.

Starbucks Kahve Hakkında Az Bilinen Gerçekler

Dünyanın en büyük markalarından biri olmanın doğal bir sonucu olarak Starbucks kahveleri hakkında oldukça şaşırtıcı gerçekler bulunuyor. İşte onlardan bazıları:

starbucks kahve

  • Marka tarafından yapılan bir açıklamaya göre, Starbucks kahvede deneyebileceğiniz kombinasyonları 87.000’den fazla. Buna farklı gruplarda yer alan içecekler, kullanılabilecek şuruplar ve bazlar da dahil. Siz de her ziyaretinizde aynı içeceği tercih edenlerdenseniz, bir sonraki Starbucks içeceğinize biraz renk katmayı deneyebilirsiniz.
  • Sadece Frappuccino ürünlerinde 36.000 farklı kombinasyon yapılabildiği düşünülüyor.
  • Ortalama bir müşteri, ayda altı kez Starbucks’a gidiyor. Bu sayı ilk bakışta yüksek gelmese bile, dünya çapında 24.000 lokasyon olduğunu da düşünürseniz rakam oldukça etkileyici. Müşterilerin “bağımlı” olarak adlandırılabilecek %20’lik kısmı ise bir ayda 16 kez Starbucks’a gidiyor.
  • Starbucks’tan alacağınız kahve bazlı Grande boyutunda içeceklerin içerisinde 320 miligram kafein bulunuyor. Bu rakam, bir adet Redbull içerisinde yer alan kafein miktarının dört katından bile fazla.
  • Starbucks kahvenin ülkemizde ilgi görmeyen bir bardak boyu Trenta ismini taşıyor ve 920 miligram likit alacak şekilde hazırlanmış. İlginç olan ise, ortalama insan midesinin kapasitesinin 900 miligramla sınırlı olması.
  • Bugün bir dünya markası olan Starbucks’ın kurucuları, Peqoud ismini kullanmaktan son anda vazgeçmişler. Starbucks ve Pequod, Herman Melville tarafından kaleme alınan ve bir klasik olan Moby Dick romanında geçen isimler.
  • Starbucks, dünya genelinde her yıl 4 milyar bardak kullanıyor.
  • Amerika Birleşik Devletleri’nde yapılan alışverişlerin %20’sinden fazlası, mobil cihazlar üzerinden gerçekleştiriliyor.
  • 2015 tatil sezonunda, her 6 Amerikalıdan bir tanesi Starbucks kartı aldı.
  • İlk yıllarında Starbucks kahve, demlenmiş kahve satışı yapmıyordu. Kurucular, markanın taze kavrulmuş çekirdek ve kahve ekipmanları satmasını planlıyordu. Mağazalarda bulunan içilebilir kahveler, yalnızca tadım amacıyla hazırlanan içeceklerdi.
  • 2008 yılında CEO olarak göreve dönen Howard Schultz, giderlerde 600 milyon dolarlık kesintiye gitmek istedi. Gider kalemlerine bakıldığında, çalışanların sağlık sigortalarına 300 milyon dolar harcandığı görüldü. Bu rakam, Starbucks’ın kahve çekirdeklerine yaptığı harcamalardan bile yüksekti. Yönetim Kurulu’nun önerilerinin aksine Schultz, sigorta giderlerinde kesintiye gitmeyi reddetti ve bunun yerine son iki senede açılan 600 mağazayı kapatarak giderleri düşürdü.
  • 2000 yılından bugüne kadar bakıldığında, Starbucks kahvenin her gün ortalama 2 yeni lokasyonu hizmete açıyor.
  • Markanın en çok kar elde ettiği pazar Çin Halk Cumhuriyeti. Ülkede 2019 yılı sonuna kadar 3.400 yeni lokasyon açılması planlanıyor.

Farklı kahve kültürleri hakkında bilgi edinmek için Kahvenin Kültürlere Göre Anlamları: İşte Sizi Şaşırtacak Farklı Kültürler” yazımızı okuyabilirsiniz. 🙂 Kahveli günler!

Bahar Hidayetoğlu
Bahar Hidayetoğlu

Flatart - Dijital Pazarlama Uzmanı

İçerik Pazarlaması, Dijital İçerik Editörü

6 yorum
  1. Değişim sadece kurumsal bazda değil zaten kahve tatlarından konsepte kadar her şeyde özgünlüklerini yansıtıyorlar.

  2. Şirketin kuruluş tarafına ve gelişmişliğine söylenecek söz yok fakat zincir kahveciliğe ben kanımca karşıyım!

  3. kahve ile pek haşır neşir olmayan bazı kesimler Starbucks’un Türkiye’de bir anda tutulduğunu düşünebiliyor açıkcası bu tartışmaya çok rastladım ve anlatamayacağımı bildiğim için susmayı tercih ettim. Halbuki markanın 45 yıla dayanan bir geçmişi var. Yazınız bu anlamda bilmeyenlere yol gösterici olmuş hakikaten teşekkürler

  4. Şirketin kuruluş tarafına ve gelişmişliğine söylenecek söz yok fakat zincir kahveciliğe ben kanımca karşıyım!

  5. Starbucks kahve zincirinin tüm ince ayrıntıların değinmişsiniz ellerinize sağlık 🙂

İnceleme Bırakın Semra Kalemdar Cevabı İptal Et

Mail adresiniz yayınlanmayacaktır

css.php